مجله تندرستی فیتنس مگ

هرچه در دنیای فیتنس میگذرد...

مجله تندرستی فیتنس مگ

هرچه در دنیای فیتنس میگذرد...

چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۴:۴۷ ب.ظ

لاغری و کاهش وزن با طب سنتی

لاغری

لاغری در طب سنتی چینی

آیا طب سنتی چینی می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ این سوالی است که زیاد پرسیده می شود و جالب است بدانید که طب سنتی چینی علاوه بر اینکه می‌تواند به لاغری کمک کند باعث بهبود و افزایش سلامت کل بدن نیز خواهد شد. روش های مختلفی برای لاغری وجود دارد اما باید بدانیم که بسیاری از این روش ها  مقطعی و کوتاه هستند و شما ممکن است برای مدت کوتاهی به وزن ایده آل خود برسید و دوباره بعد از مدتی چاقی را تجربه کنید.

لاغری در طب سنتی چینی

 اما مزیت طب سنتی چینی در این است که به دنبال پیدا کردن ریشه‌های اصلی چاقی در شماست. این همان دلیل اثربخشی استفاده از طب سنتی چینی است که باعث می شود مشکلات شما اعم از چاقی و بیماری به صورت ریشه ای حل شود و هرگز دوباره بروز نکند.

 در حقیقت طب سنتی چینی به دنبال ایجاد تعادل در بدن شماست. این رازی است که هزاران سال باعث ماندگاری این طب سنتی شده است. طب سنتی چینی به جای نگاه کردن به هر یک از علائم و بیماری ها به صورت جداگانه یک دیدگاه کلی نگرانه به بدن فرد دارد، یعنی به جای از بین بردن علائم ظاهری بیماری به دنبال این است تا کل بدن را به یک تعادل برساند و این تعادل به صورت سلامت و زیبایی کامل در داخل و بیرون بدن به منصه ظهور می رسد.

 

طب سنتی علت چاقی را چه چیزی می داند؟

بنا بر باور طب سنتی چینی، افزایش بیش از حد وزن ناشی از تجمع رطوبت است. رطوبت در طب سنتی چینی هنگامی رخ می دهد که فرایند مصرف مواد غذایی، هضم، جذب آنها متعادل نباشد. به عنوان مثال هنگامی که فردی بیش از حد غذا بخورد، مخصوصاً غذای بسیار پر چرب، عملکرد طحال و معده بسیار ضعیف خواهد شد. چون نمی تواند این حجم زیاد از مواد غذایی را هضم و جذب کند، بنابراین غذای اضافی به صورت رطوبت در بدن جمع می شود و با گذشت زمان این رطوبت دیر یا زود به خلط تبدیل می شود.

طب سنتی علت چاقی

چاقی و افزایش وزن در اثر تجمع خلط بوجود می آید. که همان رطوبتی هست که در بدن جمع شده‌ و سپس به شکل جامد و چربی در زیر پوست ما ظهور می یابد. از دیدگاه طب چینی فرایند هضم، تبدیل مواد غذایی به نوعی سوپ گوارشی گرم است که این سوپ به بدن سوخت و ساز لازم برای فعالیت ها را می دهد. اگر فرایند هضم به درستی انجام نشود، مواد غذایی به جای سوخت و ساز به رطوبت تبدیل می شود و باعث چاقی و اضافه وزن شما می شود.

 

در طب سنتی چین سه نوع چاقی وجود دارد:

  • چاقی بر اثر سبک زندگی نامناسب و ایجاد خلط در بدن

 رژیم غذایی نامناسب شامل استفاده بیش از حد از مواد غذایی خام و یا استفاده از نوشیدنی های سرد، غذاهای شیرین، غذاهای حاوی رطوبت مثل لبنیات، الکل، غذاهای سرخ شده، دونات، گوشت فرآوری شده، شیرینی، خوردن در ساعت های نامنظم مثل اواخر شب میباشد.  این رژیم غذایی در نهایت باعث افزایش وزن شما می شود حتی اگر به نظر برسد که شما سالم و لاغر هستید.

  • چاقی بر اثر عملکرد نامناسب طحال

 طب سنتی بیان می کند، طحال مسئول هضم غذا می باشد. اگر طحال ضعیف شود، غذا به جای اینکه هضم ‌شود و به انرژی تبدیل شود در عوض به رطوبت تبدیل می‌شود. این رطوبت  تجمع یافته و به خلط تبدیل می شود. اگر شما حتی غذاها و رژیم غذایی مناسب داشته باشید و طحال شما عملکرد مناسبی نداشته باشد، می‌توانید حتی بدون خوردن غذا نیز چاق شوید!

حالا با هم می بینیم که چه چیزهایی باعث ایجاد مشکل در عملکرد طحال میشود:

 مصرف بیش از حد شیرینی و نوشابه، فکر بیش از حد یا نگرانی، عدم فعالیت بدنی، کار بیش از حد، بیماری‌های جدی یا طولانی مدت، همه این‌ها باعث کاهش عملکرد طحال می شود . جالب است بدانید این نوع اضافه وزن در خانم ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

  • چاقی بر اثر کاهش چی یا انرژی کبد

عملکرد کبد در طب سنتی چینی با غرب بسیار متفاوت است. کبد در طب سنتی چین، عملکردهای بسیاری دارد اما چیزی که در اینجا مورد بحث هست، عملکردی است که باعث احساسات و جریان درست چی یا انرژی در بدن و خون میشود. هنگامی که استرس، مسائل عاطفی شدید مثل تحقیر،ناراحتی، احساس بی‌عدالتی، و عصبانیت در ما وجود دارد، عملکرد کبد مختل می‌شود و انرژی بدن کاهش پیدا می‌کند. در این حالت  گردش مایعات بدن کم شده و به خلط تبدیل می شوند. که از دیدگاه طب سنتی عاملی برای چاقی است.

 

روش های برتر لاغری در  طب سنتی

بنابراین می توان گفت که چاقی یکی از واکنشهای ظاهری در بدن ما به دلیل مشکلاتی است که در داخل بدن وجود دارد.  بیشتر کسانی که رژیم های غذایی لاغری را تجویز میکنند، صرفاً به دنبال حل از بین بردن چاقی در ظاهر بدن هستند، در حالی که ریشه ها و چیزهایی که این چاقی را به وجود آورده است را نادیده می‌گیرند.  این دلیل شکست این رژیم های لاغری در بلند مدت است.

به عنوان مثال روش هایی مثل جراحی چربیهای اضافی، ورزش های شدید و یا گرفتن رژیم های لاغری بسیار سخت و آزاردهنده همه اینها باعث می‌شود برای مدتی ما لاغر شویم ولی چون ریشه های چاقی را در بدنمان درمان نکردیم دوباره به همان حالت قبلی باز می گردیم.

 خوب همراه ما باشیم تا ببینیم که طب سنتی چینی چگونه به دنبال لاغری و وزن ایده آل است. روش های برتر لاغری در  طب سنتی چینی را که می‌توان برای کاهش وزن اصولی و پایدار استفاده کرد شامل موارد زیر است.

  • مصرف غذاهای گرم

 غذا و نوشیدنی سرد می تواند به عملکرد دستگاه گوارش شما آسیب برساند. معده و کبد به خوبی  نسبت به غذاهای سرد واکنش نشان نمی‌دهند. همچنین به جای آب خیلی سرد و نوشیدنی‌های سرد از مایعاتی در دمای اتاق و دمای معمولی استفاده کنید

  • مصرف غذاهای پخته

طب سنتی می گوید، اگر هضم غذا در بدن شما به خوبی انجام نمی شود یا به علائم و مشکلاتی مثل نفخ ریفلاکس حالت  تهوع مبتلا هستید، بدن شما تمایل به تولید مقدار بیش از حد خلط داخلی دارد خلط داخلی همان التهاب یا سوزش است که پزشکان غربی بیان می کنند. افزایش بیش از اندازه این خلط های داخلی باعث افزایش وزن میشود برای درمان آن میتوانید از غذاهای پخته شده میل کنید.

  • مصرف مواد غذایی با طبع گرم

ادویه های گرم کننده بدن مثل زنجبیل زردچوبه دارچین و هل را به وعده های غذایی خود اضافه کنید این ادویه جات به گرمای بدن و هضم غذایی و لاغری شما کمک می‌کند.

  • وعده های غذایی را به موقع میل کنید

طب سنتی چین اشاره می کند که دستگاه گوارشی بدن انسان در طول روز در قوی ترین وضعیت خود قرار دارد. و این بدین معناست که بهترین یا ایده آل ترین زمان برای صرف وعده غذایی بین ۷ صبح تا ۱۱ صبح است. این ساعات، زمانی است که معده و کبد شما در اوج عملکرد خود قرار دارند. بنابراین بهتر است در این مدت بهترین و پر انرژی ترین و عده های غذایی برای صبحانه میل شود. این باعث می‌شود تا در طول روز که شما بیشترین فعالیت‌ها را دارید، به جای ذخیره این غذاها به عنوان چربی، انرژی موجود در این مواد غذایی را برای انجام فعالیت ها استفاده کند.

 جالب است بدانید بدترین زمان برای خوردن  وعده های غذایی بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر است. در این ساعت بدن شما در حالت ترمیم خود می باشد. بنابراین نمی تواند غذاهای شما را به درستی هضم کند و بیشتر غذاهایی که در این ساعت مصرف می‌شوند، به عنوان چربی ها در خود ذخیره می کند.

  • از خوردن غذاهای شیرین و روغنی پرهیز کنید

 خوردن بیش از حد غذای شیرین یا چرب نیز می تواند باعث افزایش خلط یا التهاب داخلی در بدن شود. وقتی غذاهای شیرین مصرف می کنید بلافاصله قند خون شما افزایش می یابد و از آنجا که بدن نمی تواند قند خون بالا را کنترل کند بلافاصله انسولین آزاد می کند یا این قند را به عنوان چربی برای استفاده های احتمالی بعدی ذخیره میکند.

 اگر شما به مصرف غذاهای شیرین در وعده های روزانه خود علاقه دارید طب سنتی عسل را به عنوان یک جایگزین پیشنهاد میکند. این ماده ارگانیک هم شیرین است و هم هوس شما را برای استفاده از مواد شیرینی برآورده می کند. اگر به هیچ وجه نمی توانید مواد قندی را از وعده های غذایی خود حذف کنید می‌توانید از سرکه سیب و ترکیب آن با آب استفاده کنید در طب چینی سرکه دشمن قند است با ترکیب ۵ قطره سرکه سیب در آب شما می‌توانید رژیم مناسب لاغری خود را رعایت کنید.

  • به اندازه بخورید

 اگر قرار است صبحانه، ناهار یا شام بخورید، اما بدن شما می گوید که گرسنه نیستید، پس نخورید! از عادت به خوردن دوری کنید. صدای بدن خود را بشنوید. بدن ما به گونه ای ساخته شده است که انرژی و غذای اضافی را ذخیره می کند تا در مواقع اضطراری از آن استفاده کند. اما جالب است بدانید که کمتر پیش می‌آید که این مواقع اضطراری فرا برسد. بنابراین  بدن هرگز از این چربی های اضافی استفاده نمی کند و متاسفانه به صورت چاقی در بدن ظهور پیدا می‌کند.  هر وعده اضافی که شما می خورید بدون آن که بدن لازم داشته باشد، باعث میشوید که چربی های اضافه در بدن شما به وجود آیند.  متاسفانه هر چند که ساختن این چربی ها برای بدن راحت است سوزاندن آنها مدت زمان زیادی طول می کشد

  • عملکرد طحال کبد و کلیه را تقویت کنید

 این اندام های بدن تاثیر قابل توجهی در توانایی شما برای لاغری دارند. عملکرد طحال بر میزان خلط داخلی یا التهاب موجود در بدن تاثیر دارد. کبد شما در تنظیم بسیاری از هورمون های کنترل کننده چربی از جمله کورتیزول انسولین و گلوکاگون نقش دارد. کلیه شما یکی از قویترین هورمون های چربی در بدن یعنی آدرنالین را تولید می کند و هنگامی که این اندامها در وضعیت مطلوب خود عمل می‌کند، لاغری و حفظ وزن مطلوب بسیار آسان تر است.

  • استفاده از غذاهایی با طعم و مزه خاص

 طبق دستورالعمل رژیم لاغری طب سنتی غذا های تلخ و ترش و تند برای لاغری مفید است. در حالی که غذاهای شیرین، شور و چرب می تواند منجر به افزایش وزن شود. چای  Jiaogulan  به ویژه با داشتن عطر و بوی آرام بخش و مزایای سلامتی برای لاغری بسیار مناسب است. این چای همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش می‌تواند یک برنامه عالی برای کاهش وزن شما باشد. البته قبل از استفاده از این چای حتماً در مورد بیماری‌های زمینه‌ای که دارید با پزشک خود مشورت کنید.

  • استفاده از طب سوزنی

 برای لاغری بر اساس مطالعات مختلف علاوه بر غذا، کمبود خواب و استرس بیش از حد می‌تواند باعث افزایش وزن شود. برای کمک به مدیریت استرس و بهبود خواب استفاده از طب سوزنی می‌تواند بسیار موثر باشد. طب سوزنی با تحریک ترشح اندورفین ها و هورمون های طبیعی ایجاد احساس آرامش مانند آنکافالین و نوراپی نفرین می تواند در ایجاد یک اثر آرام بخش در بدن شما کمک کند. به علاوه اشتیاق به خوردن بیش از حد را که از علائم اضطراب و استرس و نگرانی است از بین ببرد.

  • طب سوزنی گوش

 نوع دیگری از طب سوزنی چینی است که می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند .طب سوزنی گوش با کار کردن روی نقاط خاصی از گوش می‌تواند باعث کنترل میل به غذا شود. مطابق با باور طب ‌سنتی نقاطی در گوش هستند، که مربوط به طحال، معده و کنترل گرسنگی می باشد. با تحریک این نقاط توسط طب سوزنی می‌توان جریان انرژی در روده را هماهنگ کرد و هضم غذا در معده را بهبود بخشید.

  • مصرف مواد غذایی مناسب و عادات تغذیه ای درست

تلاش کنید برای ایجاد یک سبک زندگی سالم موارد زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از تمام تنقلات را متوقف کنید.
  • غذاهای قابل هضم و سبزیجات را بخورید
  • ابتدایی غذا نوشیدنی نخورید و فقط در پایان بعد های غذایی می توانید نوشیدنی های گرم بنوشید.
  • مصرف کربوهیدرات های خود را برای چند هفته کاهش دهید اما مصرف سبزیجات و ماهی را افزایش دهید برنج و ماهی بیشتر بخورید و از مصرف مواد غذایی از خانواده گندم که بسیار رطوبت در بدن تولید می کند و باعث ایجاد خلط می شوند دوری کنید.
  • عللی که باعث استرس عصبانیت و ناامیدی می‌شود را بشناسید و آن را کاهش دهید روش های احساسی را که منجر به خوردن بیش از اندازه و اجباری می‌شود درمان کنید
  • ورزش منظم داشته باشید زیرا گردش خون را فعال می‌کند و تحریک کننده روده است و از بین بردن چربی های ذخیره شده و لاغری کمک می کند.

 

لاغری در طب سنتی  با گیاهان دارویی

  همانطور که می دانیم طب سنتی برای رفع مشکلات بدن، علاقه زیادی به استفاده از گیاهان دارویی دارد. گیاهان به دلیل طبیعی بودن و کمترین ضرری که نسبت به داروهای شیمیایی دارند. بسیار مورد استقبال طب سنتی هستند در اینجا گیاهان شگفت انگیزی را به شما معرفی می‌کنیم که می توانند در لاغری و از همه مهمتر حفظ سلامت بدن و شادابی شما تاثیر زیادی داشته باشد.

لاغری با گیاهان دارویی

  • شنبلیله

 یک ادویه خانگی معمولی است که از خانواده گیاهان خوردنی  محسوب می شود. شنبلیله به کنترل اشتها و کاهش مصرف مواد غذایی در طول روز  و لاغری کمک می کند. خوردن شنبلیله به شما احساس پر بودن و کاهش گرسنگی می دهد.

  • فلفل قرمز

فلفل قرمز

 فلفل کاین نوعی فلفل قرمز است که برای تندی در غذاهای ما مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه مزایای زیادی را برای سلامتی به همراه دارد. این فلفل با افزایش سوخت و ساز بدن و سوزاندن کالری های شما می تواند تاثیر زیادی را در لاغری داشته باشد. به علاوه می تواند احساس گرسنگی را در شما کاهش دهد.

  • زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل گیاهی معجزه آسا برای لاغری و سلامت بدن

زنجبیل ادویه است که می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند. زنجبیل با افزایش متابولیسم و چربی سوزی در بدن و کاهش اشتها باعث لاغری میشود.

  • پونه کوهی

پونه کوهی گیاهی چند ساله است که متعلق به خانواده گیاهانی چون نعناع، ریحان، آویشن، رزماری و مریم گلی است. این گیاه حاوی کارواکرول است که یک ترکیب قدرتمند برای لاغری محسوب می‌شود. علاوه بر این کارواکرول به طور مستقیم بر برخی از ژن ها و پروتئین های خاص که کنترل سوخت و ساز چربی در بدن را به عهده دارند تاثیر می گذارد.

  • جینسینگ

 جینسینگ یکی از محبوبترین گیاهان در طب سنتی چینی محسوب می شود و خواص زیادی را برای سلامت بدن دارد. مطالعات نشان میدهد که مصرف گیاه جینسینگ، باعث تاخیر در جذب چربی  و لاغری میشود.

  • Caralluma Fimbriata

گیاه زیبایی برای لاغری

گیاه زیبایی برای لاغری

Caralluma Fimbriata گیاهی است که اغلب در بسیاری از قرص‌های رژیم لاغری گنجانده شده است. این گیاه با افزایش سطح سروتونین در خون ،یک انتقال دهنده عصبی که مستقیماً روی اشتها اثر می گذارد، باعث لاغری میشود. این گیاه همچنین به کاهش اشتها کمک می‌کند.

  • زردچوبه

 زردچوبه ادویه ای است که به دلیل عطر و طعم بی نظیر آن و رنگ زیبا و پر جنب و جوشی که به غذا می دهد ادویه ای پرکاربرد در آشپزخانه های ما است. جالب است بدانید که این ادویه، خاصیت دارویی قدرتمندی نیز دارد. این ادویه به کاهش چربی شکم لاغری و کاهش چربی بدن کمک می کند.

  • فلفل سیاه

فلفل سیاه یکی دیگر از ادویه هایی است که حاوی یک ترکیب قدرتمند به نام پیپرین است که هم باعث طعم تند فلفل می‌شود و هم اثرات کاهش دهنده وزن و لاغری را به همراه دارد.

  • دارچین

دارچین

 دارچین ادویه معطر و و پر کاربرد در آشپزخانه های ما است. این ادویه سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید بیشماری برای سلامتی دارد. دارچین همچنین می‌تواند باعث کاهش وزن شود. این ادویه به ویژه می‌تواند موجب تثبیت قند خون، کاهش اشتها و گرسنگی نیز شود .دارچین همچنین می‌تواند باعث کاهش برخی از آنزیم‌های گوارشی برای کند شدن تجزیه کربوهیدرات‌ها شود. بعلاوه می تواند  اثر انسولین را تقلید و به انتقال قند از جریان خون به سلول های بدن شما کمک کند و به عنوان سوخت بدن مورد استفاده قرار بگیرد.

  • زیره

زیره گیاهی است که از دانه های خشک و زیر زمینی تهیه می شود. این ادویه ی جذاب، که طعم و مزه متمایز و خوشمزه را به غذاها اضافه می کند، جالب است بدانید که دارای خواص درمانی مثل کاهش وزن و چربی سوزی است.

  • هل

 هل ادویه های بسیار پر ارزش و خوش عطر و بو است، که از بذر های گیاهی از خانواده زنجبیل ساخته می شود. جالب است بدانید که در کنار کاربردهایی که در غذاهای ما دارد می‌تواند اثر چربی سوزی و لاغری نیز داشته باشد.

  • ُسینا عبدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی