مجله تندرستی فیتنس مگ

هرچه در دنیای فیتنس میگذرد...

مجله تندرستی فیتنس مگ

هرچه در دنیای فیتنس میگذرد...

يكشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۳ ق.ظ

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی در زنانزگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان و افراد دارای رحم منتسب به زنان ممکن است بر اثر وجود عفونت‌هایی که از گروه پاپیلوم هستند ایجاد شود. یعنی زگیل تناسلی بر اثر رابطه جنسی بین انسان‌ها، به یکدیگر منتقل می‌شود. این موضوع می‌تواند جزئی از علائم پیش سرطانی و حتی علائم سرطان رحم به شمار رود.

با وجود خطر جدی که ابتلا به این بیماری فرد را مواجه می‌کند، بهتر است هرچه سریعتر رو به درمان برای این عارضه‌ها آورد. در ادامه متن توضیحات بیشتری را در مورد علائم و حتی راه‌های درمانی و پیشگیری برایتان ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

علت ایجاد زگیل تناسلی در زنان

همانطور که از نام آن مشخص است زگیل تناسلی معمولا ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عفونت HPV یکی از شایع‌ترین انواع عفونت مقاربتی در زنان به شمار می‌رود. این نوع عفونت می‌تواند یک دلیل عمده برای ایجاد زگیل تناسلی در زنان به شمار رود.

انواع بیماری‌های مقاربتی ممکن است سبب ابتلا به زگیل تناسلی شوند. اما عفونت HPV به عنوان یک بیماری تناسلی قابل انتقالی شناخته می‌شود که می‌توان برای در امان ماندن از ابتلا به آن راهکارهایی بسیار موثر را پیش گرفت.

زگیل تناسلی هر آلت تناسلی منتسب به مردان و زنان را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد اما دستگاه تناسلی منتسب به زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند. زگیل تناسلی گاهی اوقات با چشم قابل رویت نیست و یا حتی گاهی بسیار ریز هستند.

علائم زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی

اما چطور می‎‌توانیم بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا نه؟ به طور کلی، زگیل تناسلی هم مثل هر بیماری ویروسی دیگری در مرحله فعال علائم خودش را نشان می‌دهد. درست مثل تبخال که ممکن است ویروس غیرفعال آن مدت‏ ها در بدن ما وجود داشته باشد و در یک موقعیت خاص بیرون بیاید. اما حتی در زمان غیرفعال، اچ‏پی‌وی می‌تواند منتقل شود پس باید مراقب آن باشیم.

بیشتر افراد مبتلا به اچ‏پی‌وی علامتی ندارند و یا علائم خیلی خفیف دارند که معمولا از آن‌ها عبور می‌کنند. این علائم شامل درد، خونریزی خفیف، خارش و سوزش است و گاهی – در صورت درمان نشدن- گسترده شدن زگیل‌ها تا جایی که با چشم دیده شوند. این علائم یعنی چند هفته تا چند ماه از رابطه جنسی بیماری‎زا گذشته است.

این بیماری درمان‏های مختلفی دارند. در بعضی از مواقع، یک عمل جراحی کوچک و بدون بیهوشی می‎تواند به شما کمک کند تا در زمان کوتاهی زگیل روی پوستتان را بردارید. لیزر هم یکی از عوامل موثر بر زگیل‌های تناسلی است. اشعه‌های نور لیزر، بافت لیزر شده را می‌سوزانند و از بین می‏‎برند و زگیل خود به خود از سطح پوست جدا می‌شود.

زگیل های تناسلی چقدر شایع هستند؟

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) گزارش می دهند که عفونت با HPV، ویروسی که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شود، شایع ترین STI) sexually transmitted infections) است.

گفته می شود، فقط 10٪ از افرادی که با HPV تماس می گیرند دچار زگیل های تناسلی می شوند و بسیاری از افراد عفونت HPV دارند اما هیچ علامتی ندارند. بسیاری از تایپ های این ویروس توسط سیستم ایمنی بدن فرد خود به خود محدود میشود و از بین می رود.

CDC تخمین می زند که از هر 100 فرد بالغ جنسی 1 نفر حداقل زگیل تناسلی دارد.

 

هشدارها در مورد زگیل تناسلی حاصل از HPV

زگیل های حاصل از HPV اغلب بدون درمان هستند.

با این حال، داروهایی وجود دارد که می توان برای از بین بردن خود زگیل روی پوست استفاده کرد. اینها شامل اسید سالیسیلیک حذف برای زگیل های معمولی هستند، که میتوان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد (OTC).

 

داروهای تجویزی شامل:

پودوفیلین (ماده شیمیایی اعمال شده توسط پزشک)

Imiquimod (آلدارا، زایکلارا)

پودوفیلوکس (کندیلوکس)

اسید تری کلرواستیک (ماده شیمیایی اعمال شده توسط پزشک)

راه های جلوگیری از زگیل تناسلی چیست؟

افراد فعال جنسی می توانند از چند طریق خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهند.

استفاده از محافظت با مانع، مانند کاندوم، خطر را کاهش می دهد اما به طور کامل از بین نمی برد.

دریافت واکسن HPV  یا گارداسیل می تواند از ابتلای فرد به انواع خاصی از ویروس از جمله مواردی که باعث زگیل تناسلی یا سرطان می شوند جلوگیری کند. مسئولان این واکسن را برای استفاده در افراد تا ۴۷ سال تأیید کرده اند.

در مقاله های بعدی بیشتر در مورد واکسن گارداسیل می خوانیم.

برای افراد فعال جنسی مهم است که به خاطر داشته باشند که فرد می تواند HPV را بدون اطلاع از ابتلا به آن - بدون وجود زگیل های تناسلی منتقل کند.

خصوصاً قبل از تماس با شریک جنسی جدید، انجام معاینات منظم STI مهم است.

 

راه تشخیص زگیل های تناسلی چیست؟

پزشک معمولاً می تواند زگیل های دستگاه تناسلی را در حین معاینه بدنی تشخیص دهد. این ممکن است شامل نگاه به داخل واژن یا مقعد باشد.

به ندرت، پزشک ممکن است برای آزمایش بیشتر از یک زگیل نمونه برداری کند، یک نمونه پوست کوچک یا بیوپسی و یا ممکن است نیاز به تعیین تیپ ویروس یا HPV typing  توسط PCR باشد.

از آنجا که ظاهر شدن زگیل ها پس از تماس فرد با عفونت، اغلب زمان می برد، ممکن است پزشک از وی بخواهد که برای بررسی مجدد مراجعه کند.

برخی از زگیل های تناسلی به قدری کوچک هستند که پزشکان فقط با ابزاری به نام کولپوسکوپ می توانند آنها را تشخیص دهند. معاینه کولپوسکوپی گردن رحم و واژن یا آزمایش پاپ اسمیر می تواند به پزشکان در تشخیص این زگیل ها کمک کند.

  • ُسینا عبدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی