مجله تندرستی فیتنس مگ

هرچه در دنیای فیتنس میگذرد...

مجله تندرستی فیتنس مگ

هرچه در دنیای فیتنس میگذرد...

چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۴:۴۹ ب.ظ

درمان تبخال با کمک طب سنتی!

تبخال

درمان تبخال با کمک طب سنتی!

تبخال از جمله معضلاتی است که افراد بسیاری با آن رو به رو می شوند و شاید ندانند که دقیقا باید با آن چه کنند. طبیعی است که تبخال نیز علت های مخصوص به خود را دارد و می تواند با شناخت صحیح، درمان شود. در این مطلب همراه شما هستیم تا به موضوع تبخال در طب سنتی بپردازیم و شما را با راه های درمان تبخال آشنا کنیم.

تبخال چیست؟

به طور کلی در معرفی تبخال باید بگوییم که تبخال عارضه ای ناشی از ویروس HSV است و به عنوان شایع ترین آن شناخته می شود. بعد از ابتلا، این ویروس می تواند تا مدت زمان بسیار طولانی در بدن فرد باقی بماند و به سایر افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند سرایت کند. این عارضه به شکل تاول کوچک و قرمز رنگی بروز پیدا می کند و دارای دو نوع اول و دوم است که نوع 1 آن مربوط به تبخال لب و دهان بوده و نوع 2 آن نیز به عنوان تبخال تناسلی شناخته می شود. 

علل بروز تبخال

اصولا تبخال نوع 1 یا همان تبخال لب بر اثر دلایل بسیاری رخ می دهد. معمولا از رایج ترین علل بروز تبخال می توان به تماس با فردی مبتلا به ضایعه فعال تبخال، استفاده مشترک از ظروف غذا، تیغ، حوله و… مشترک با فرد مبتلا به تبخال، بوسیدن، نهفتگی ویروس در سلول های عصبی پوست و بروز مجدد تبخال بعد از مدتی و… اشاره کرد.

 با این حال بروز نوع دوم تبخال یا همان تبخال تناسلی بیشتر در افرادی دیده می شود که شریک جنسی متعددی دارند، از سیستم دفاعی ضعیفی برخوردار هستند و یا در نوجوانی رابطه جنسی را تجربه کرده اند. به خاطر داشته باشید که عوامل بسیاری همچون تب، استرس و همین طور قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز می توانند در عود کردن تبخال لب و تبخال تناسلی موثر واقع شوند.

پیشگیری از تبخال

پیش از هر چیز باید بگوییم که یکی از اصلی ترین دلایل بروز تبخال در افراد استرس است. استرس می تواند در ضعف و کاهش سیستم ایمنی بدن موثر باشد و در نتیجه بدن در برابر ویروس هایی همچون تبخال مقاوم نخواهد بود. به همین دلیل نیز برای پیشگیری از تبخال باید بتوانید استرس خود را کاهش داده و آن را کنترل نمایید.

در کنار این یکی از اولین کارهایی که برای پیشگیری از بروز تبخال باید انجام دهید جلوگیری از روبوسی و تماس پوستی با افراد مبتلا به تبخال است. در کنار این نیز بهتر است که تا جای ممکن وسایل مشترک و به خصوص تیز همچون تیغ را کنار گذاشته و دست های خود را نیز مرتبا شست و شو دهید. علاوه بر این در صورت ابتلا به این ویروس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و همین طور تماس با چشم ها اکیدا خودداری کنید.

 

درمان تبخال

اصولا روش های در‌مان تبخال لب و تبخال تناسلی در طب سنتی بسیار گسترده و متنوع است. شما می توانید با روش های متفاوتی به در‌مان سریع تبخال بپردازید. در ادامه شما را با برخی از روش های درمان تبخال در طب سنتی آشنا می‌کنیم.

عسل و درمان تبخال

یکی از روش های طبیعی و سنتی برای درمان تبخال، استفاده از عسل است. به طور کلی عسل می تواند به عنوان یک ماده ضد ویروس طبیعی عمل کرده و در درمان سریع تبخال شما موثر باشد. برای این کار مقداری عسل را بر روی تبخال خود بزنید و مراقب باشید که آن عسل با زبان شما برخورد نکند. بعد از چند بار تکرار و گذشت مدتی، شاهد درمان سریع تبخال خود خواهید بود.

استفاده از روغن نارگیل برای درمان سریع تبخال

روغن نارگیل می تواند به شما کمک کند تا از رشد ویروس تبخال خود جلوگیری کنید. این روغن خواص ضد عفونی کنندگی دارد و می تواند در کنترل و بهبود تاول های تبخال در تبخال لب و همین طور تبخال تناسلی بیرونی موثر باشد. تنها باید چند بار در طی روز از روغن نارگیل بر روی تبخال خود استفاده نمایید. علاوه بر این با استفاده همزمان از سرکه سیب نیز می توانید درمان تبخال خود را تسریع کرده و موفقیت آن را نیز بالا ببرید.

آلوئه ورا برای درمان تبخال

اصولا آلوئه ورا می تواند هم در درمان تبخال لب موثر باشد و هم در در‌مان تبخال تناسلی. ژل آلوئه ورا سوزش و درد تبخال شما را کاهش می دهد و با سرعت بسیاری به آن التیام می بخشد. برای استفاده از آلوئه ورا برای در‌‌مان تبخال می توانید ژل آن را در طی روز و هر 6 و یا 7 ساعت یک بار بر روی تبخال خود بمالید.

درمان تبخال با روغن ملیسا

روغن ملیسا که با نام مرهم لیمو نیز شناخته می شود یکی از بهترین روغن ها و روش های در‌مان اساسی تبخال است. مطالعات نشان داده که حتی غلظت کمی از این روغن نیز می تواند خاصیت ضد ویروسی بالایی نشان داده و در درمان سریع تبخال موثر واقع شود.

اکالیپتوس و درمان تبخال

از دیگر روش های در‌مان تبخال در طب سنتی استفاده از اکالیپتوس است. اصولا اکالیپتوس نیز می تواند در در‌‌مان و بهبود تاول های تبخال تاثیرگذار باشد. این ماده خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی بسیار قوی دارد و علاوه بر درمان سریع تبخال، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. علاوه بر این، خاصیت ضد التهابی این ماده نیز می‌تواند در درمان درد و التهاب تبخال بسیار موثر باشد.

درمان تبخال با درخت چای

عصاره و اسانس درخت چای با خواص درمانی ضد باکتریایی، ضد ویروسی و همین طور ضد قارچی خود می تواند انتخاب بسیار خوبی برای در‌مان سریع تبخال باشد. این ماده علاوه بر در‌مان سریع تبخال می تواند در کاهش التهاب تبخال نیز اثربخش بوده و درد شما را نیز بهبود بخشد. به همین دلیل نیز علاوه بر تبخال می تواند در درمان زخم های دردناک و تحریک پذیر انتخاب بسیار خوبی باشد.

استفاده از اسطوخودوس برای درمان تبخال

به طور کلی باید بگوییم که اسطوخودوس به دلیل خاصیت تسکین دهندگی خود می تواند انتخاب بسیار خوبی برای درمان تبخال باشد. روغن اسطوخودوس به عنوان یکی از رایج ترین روش های در‌مان سریع تبخال شناخته می شود و التهاب و درد ناشی از آن را نیز بهبود می بخشد. درست است که شاید این روغن خاصیت ضد ویروسی مشابه سایر مواردی که ذکر کردیم را نداشته باشد، اما قطعا التهاب و درد ناشی از تبخال را به خوبی درمان خواهد کرد.

اسانس نعناع و درمان تبخال

معمولا روغن و اسانس نعناع نیز انتخاب بسیار خوبی برای در‌مان تاول های تبخال است. خواص خنک کنندگی و تسکین دهندگی این روغن می تواند احساس سوزش تبخال را کاهش داده و با کمک خاصیت ضد ویروسی خود به درمان سریع تبخال نیز بپردازد. این روغن می تواند برای کسانی که دائما با تبخال رو به رو می شوند انتخاب بسیار خوبی باشد.

تاثیر روغن بابونه در درمان تبخال

روغن بابونه یکی از موثرترین روغن های موجود در طب سنتی است که می تواند در نرم کنندگی و تسکین پوست تاثیرگذار باشد. این روغن نیز همانند اسطوخودوس و همین طور اسانس درخت چای می تواند تعداد زیادی از مشکلات پوستی و به خصوص التهابات پوستی را درمان کند. مطالعات نشان می دهد که روغن و اسانس بابونه بدون هیچگونه اثر تحریک کننده ای می تواند در برابر ویروس تبخال مقابله کند.

  • ُسینا عبدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی